4/05/2009

Then there was us.

Sen länge tillbaka har denna världen frodats i växtlighet och djur på land å i våra hav... Evolutionen med dinosarier, sabeltandade tigrar, flygödlor, mammutar och, sen kom vi...

Och något jag frågar mig om å om igen med jämna mellanrum är - vad hände? Hur kunde vi göra så många misstag med denna världen att det nästan känns som vi gått bakåt i evolutionen..?

Är vi verkligen så korkade att vi tror att allt kan göras utan konsekvenser? Vi har förstört en hel värld med vår tankeverksamhet när vi uppfann ordet "slavar".... För att någon var för lat för att göra det själv och för snål för att betala någon annan att göra det, jag vet vi köper några slavar som kan arbeta gratis för oss..?!

Sen gick allt bara utför...

Än idag finns det folk som vägra acceptera våra likheter, för det är det vi har, inte skillnader! Vi är alla lika, alla har vi en mamma, en pappa och syskon.. Vi har en släkt, vi har en familj som vi kommer ifrån och är uppvuxen med... Vad är det som är mysko i det, för någon? Det finns fortfarande människor i denna värld som tror att vårt utseende har med vår insida att göra... Och tvärtom... Är man svart så är man absolut en tjuv, mördare eller knarklangare... Är man arab eller från ngn del av mellanöstern är man terrorist...

Har aldrig riktigt tänkt på varför detta fortf pågår men nu har jag förstått att det är vi själva som tillåter det... För att vi fortf har disrespect för det vi inte vill förstå eller är rädda för...

Jag förstår det däremot fortfarande inte, och det är inte bara svarta som råkar illa ut - det är från alla delar av världen... Fördomar om oss själva, jo, för vi är alla människor! Men för att vi ser olika ut har vi extra fördomar mot detta... En djävulsk hemskhet som sorgligt nog inte verkar försvinna som världen är idag....

Ibland blir man inspirerad till att skriva hemskheter... Fakta och sanningar som lever hos oss varje dag, värre för vissa än för andra... Men likså är det verklighet för många här i världen... Till och med mobbningen mot ungdomar i skolan känner av detta, vad tror ni 90% av all mobbning handlar om? Allergier? Nope, tror inte det... Härkomst, uttal, hudfärg? Nu börjar vi komma någonstans...

Vem var det som uttalade sig själv kung över världen? Vem krönte sig själv att vara perfekt, så att han/hon skulle vara bättre än alla andra? ...å varför?!

Varför måste någon tro att man ska vara BÄTTRE än någon annan människoras? Vad i helvete är det för tankesätt? Varför inte vara lika? Eller ännu bättre, inte mäta sig alls... Varför inte bara acceptera världens olika hörn och förstå att vi alla är människor....

Wonderful/Terrrible Human Beeing...
Detta var huvudtemat första gången jag var nere i Krakow (Polen) med skolan. Med elever från större delar av Europa samlades vi i ett stort "Forum" och skulle prata om våra olikheter, som individer och som små olikheter i våra dagliga vanor... Allt som vi inte visste om varann, det skulle bli en intressant vecka.. Och det blev det.

Över 200 pers uppdelade i grupper genom intresse umgicks vi sen, alla var vi lika, vi skämtade, vi käkade tillsammans, vi festade tillsammans & vi avslöja våra fördomar för varann om olika nationaliteter och hur falska de väl var när vi uppmärksammat dom. Helt sjukt vad möten kan göra med en... Vi hade så kul tillsammans att jag var där igen, 2 gånger till följande år... (Nej inte bara för festandet utan för samhörigheten man skapat mellan oss ungdomar...)

Än idag skulle jag kunna tänka mig att åka dit igen för att se om det fortf hålls ett forum, en vecka i Mars varje år... Än idag skulle jag till och med kunna åka dit för att hjälpa till, försöka förändra å ge hopp till folk... Om det är för att jag har ett gott hjärta eller för att jag fortf är kär i Krakow det vet jag inte.. Men vet iaf att det behövs mer sånt här runtomkring i världen...

I mycket större format... Det som fortfarande gör mig lite förvånad är att vi nere i Ystad var det enda svenska gymnasium som ville delta i det... Om det var för att vi var närmast till Polen eller inte det förtäljer inte historian men tänk om fler skolor hade fått vara med? Och inte bara fler skolor från svergie... Ungomarna hade ökat och möjligheterna till en bättre värld kanske hade varit större, vem vet...

Det enda jag vet är att det förändra mig, big time! Och inte det att jag var mot något innan utan att jag blev ännu mer öppen för olikheterna vi har i denna värld, vår värld...

Detta blev en hemskt lång blogg ser jag nu när jag lugnat ner mig så ska nog dessvärre sätta punkt här :P Kan iaf tillägga att ska ni se någon bra film som har med detta att göra (menar rasblandningarnas början på tidigt 1900-tal) så ska ni se "Remember The Titans". Det är en film om amerikansk fotboll, men långt ifrån bara det... Gillar man inte sport har det ingen betydelse för budskapet i den verklighetsbaserade filmen är klockrent och gör mig tårögd än idag....

Dags för en till kopp te nu...
PEACE, And i Mean It...

2 kommentarer:

Soulie sa...

<3

Gunvor Harrysdotter sa...

Jo du har ett gott hjärta, uppfödd med kompisar som Hung med familj och andra små invandrar klasskompisar oxå. Fast jag tror du är förälskad i Krakow med :o)

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se