1/31/2010

deism

Har alltid blivit upprymd av att läsa Dan Browns böcker. Låg halva natten å läste klart "The Lost Symbol" nu och är precis som genom hans föregående böcker i ett slags välbehag av överösta känslor och uppfattningar som är svåra att förklara och dessutom ännu svårare att förstå sig på... Men min tolkning av den information man får inpräglad genom hans böcker är mer tydlig än något annat - i mina ögon. Och det är genom mina ögon jag tolkar vad jag vill förstå och vad jag tycker boken ger en...

Finns många som hatar honom för hans sätt att ta upp olika känsliga ämnen. Men personligen tycker jag hans medvetande i just detta är det som gör honom stor. Nästan som en önskan om att lära känna något mer än bara det som finns. Och det är på samma sätt jag känner...

The Lost Symbol handlar först å främst om Frimurarnas framgång i världen och om hur deras historia skapat och vidarebefordrat dagens läror till något vi nästan glömt bort idag... Mycket info som i mina ögon kan innebära en ny sanning. Men som sagt, detta är min tolking. Vad jag tror är mitt val :P

Egentligen ska jag inte berätta mer utförligt om varför jag just fastnat för dessa budskapen för det kan förstöra berättelsen för er som ej läst boken än :P Men kan iaf tillägga att en hel del av vad Frimurarna trodde på var ju baserat på en slags vetenskaplig filosofi om vad vi människor kunde upprätta... Vad vi kan upprätta...

Min överskrift innefattar detta. Deismen är en religonsfilosofi som handlar först å främst om ett troende om att Gud är inom oss och att vi kan uträtta stora ting genom oss själva... Gud skapade oss som sin avbild, ordagrant och att även vi människor är gudomliga - skillnaden är vi har glömt bort det.... Hitta en förklaring på wikipedia som liknar detta och först efter detta så kände jag igen mig i vad där stod...

Frimurarna förklarade även att Bibelns sätt att tolkas har förvrängts genom åren och genom alla olika översättningar har den nästintill tappat sin första tolkning. Men fortfarande kan du läsa i flera av evangelierna där dom ordagrant har olika sätt att förklara att "Gud finns inom dig", vilket frimurarna menar ska tas ordagrant... "Man ska bygga ett tempel" ..vilket återspeglar sin egen kropp, och dess resa till full tro inom just detta...

Självklart finns mycket motsägelsefulla människor runt om i världen som inte vill se. Men i mina ögon har denna betydelse öppnats för längesen... Och i min tolkning finns Gud i oss alla, och det är vi som kan utföra stora ting med Honom inom oss... Bibeln är inte en helig skrift, utan en bok om vetenskap och historia i flera tusen år gamla ord som givits till oss för att kunna förstå i påverka...

Har alltid tyckt att religionen är överskattad. Helt plötsligt står jag inför ett svar om varför.... Har ni liksom jag svårt att se världen för vad den är idag. Läs boken och känn efter själva :P

Tänk efter själva och "Se på hur vi har byggt upp världen med hjälp av den teknologin och allt intellekt som vi behärskar idag. Hade våra förfäder sett oss idag hade dom kallat oss för gudar pga allt vi åstakommit..."


...värt att tänka på ;)

Haha ska lämna detta här nu. Kan sitta och skriva flera sidor annars om jag fortsätter :P

PEACE!

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se