9/16/2008

sweetdreams.

När jag vaknade imorse somna jag om, var så outhärdigt trött att jag inte kom upp kl 4 alls, så tog 2timmar till att sova ut:P

Vad jag drömde den tiden är fullkomligt och oerhört sjukt. Vad som måste tilläggas är att det också var underbart men samtidigt så förbjudet och farligt... ;) haha Det finns vissa drömmar man inte vill ska ta slut. Och när man vaknar så är man helt av sig och nästan hjärtekrossad för att det bara var en dröm... Jag känner mig fortfarande helt av mig, kan då tilläggas. Att en sådan här dröm ens kan hända i mina tankar, och känns fullständigt rätt, är faktist en hel del jobbigt...

Men hur är det nu med dessa drömmar? Undermedvetna känslor som man tryckt iväg från tankarna som sedan uppvisas i ens drömmar för att man inte har kontrollen på allt som rör sig i huvudet där... Kan det vara så att vad som händer i ens drömmar är inom en framtid? Kan man drömma verklighet... Eller liknande verkligenheten, något som sen inträffar? 

Mycket frågor finns det inom detta, drömböcker och undersökningar som alla tyder på att Freuds, Jungs & Cayce forskning om allt detta har en funktion. Även om drömmar ofast är en obejktiv version på vad vi egentligen känner kan ju tolkningen var olika. Freud hävda till exempel att vissa saker man gjorde i drömmarna var en sublimering av socialt oaccepterade drifter - en slags motsatt sida av vad man gjorde i verkligenheten.  Vad alla dessa tre vad ense om var iaf att drömmarna byggde på dolda motiv som även existerar i verkligeheten. De sa däremot även att drömtolkningen är att det som bevisas genom analyser av drömmen, är att man finner svaret i helheten, att drömmarnas händelser sällan betyder vad man upplever eller ens i närheten. 

Jag personligen tror de reflekterar en slags undermedveten vilja, kanske inte alltid i samma ämne man drömmer om, men i ett sätt att få känna samma känsla fast genom en annan vinkel. Att uppleva en mardröm som riktigt får en att må dåligt, bli livrädd, handlar kanske inte alltid om själva mardrömmen i sig, utan just känslan av att må dåligt, att bli rädd för något. Att själva "meningen" med drömmens upplevelser handlar om ett slag undermedvetet sätt att säga till sig själv vad som komma skall eller vad som kanske förväntas hända inom en snar framtid.

Men ofta hänger man upp sig på vad som hände i drömmen, istället för att tänka större, och mer utanför så att säga. Har drömt om getingar många gånger, sjukt många drömmar jag har haft har där varit ett drygt surrande, stinsiga getingar och bi som flyger runt en, man får itne bort dom och man får inte död på dom för det kommer alltid fler. Där kan man till exempel tänka sig att man är trött på alla sommarens getingar :P Men enligt drömforskare handlar getingar om en undermedveten känslomässig stress skapad av smärta i kärlekslivet. Vid tidpunkten ljusna allting när jag fick reda på det. För jag mådde dåligt, fylld av ovetande och stress.

Jag menar, att man jämför en bålgeting med en hjärtesorg är ju ganska banalt men samtidigt kan man tänka sig att det är något som är ivägen, det stör en, det surrar och flyger runt en hela tiden. Som en fråga man vill ha svar på. Som en känsla av ilska och hat gentemot det flygande objektet. Nästan som smärtan i brösten när man mår dåligt pga. kärleken, man vill ha bort det, man hatar det och mår dåligt pga det. 

Men förklaringar på drömmar kan vara oerhört olika beroende på person till person. Alla är vi ju olika, och så också våra drömmar. Vi återspeglas ju i våra drömmar på dagen. Så logiskt nog borde ju detta även innefatta vad vi drömmer under natten....

Vad jag drömde inatt var en underbar känsla att få ha, om det var önsketänkande eller bara en undermedveten känsla i att veta att det var så fel det gör densamma, för vad jag vet i verkligeheten är att i vilket fall så har känslan jag kände i natt satt spår. Men inom vilket ämne det hör till, det är där jag ska hitta svaren på vad den egentligen handlade om...

;)


PEACE!

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se