1/05/2011

rythm&blues vs hip-hop (pt.1)

Finns helt för många som fått helt för lite attention helt klart. R&B är och kommer alltid vara den ultimata smör/sex/dans-sångens genre... utan att tveka! ;) haha...

Tänkte jag skulle rada upp lite artister världen över som fått helt för lite uppmärksamhet. Dessa förtjänar så mycket mer, även om dom kanske inte gjort så mycket material, kasnke inte hunnit sprida sig så mycket än... Så är dom fortf långt förbi första stadiet i att lyckas - dom finns och dom gör vad dom gör bäst - därför är dom redan stjärnor ;)

Nedan kommer några artister/låtar jag vill att ni kollar in. Inte för att ni kanske kommer gilla dom, alla är vi olika, men i mina ögon (läs öron) så är dessa "the royalty of rythm&blues" - without any doubts! =)

För några år sen släppte denna kanadensiska artist en galen re-sampling på eurodisco hitten "Don't Go" med "Yazoo" från 1982 om jag inte är helt ute å cyklar. Kanske några har hört denna, jag själv vet iaf att jag å en polare som är DJ försökte överta dansgolven med denna 2005 när den släpptes. Men eftersom ingen annan deejay i detta kalla avlånga land hade den i sin samling just då var det svårt att få igång den... "Let's Go!" som den heter är fortfarande en sjuk låt att komma igång till å artisten, Shawn Desman som han heter... Han har gjort så mycket mer än bara den... ;) 2003 släppte han sin första skiva, självtitlade "Shawn Desman" där singlarna "Get Ready", "Shook" och "Spread My Wings" kom en hel del framåt borta i väst. Dock släpptes detta album aldrig ens i Sverige utan först nu, när hans tredje album "Fresh" kommit ut (2010) så finns det även i svenska skivaffärer. "Shiver" som hans senaste singel heter går varm även den, i min iTunes - gå in å lyssna genom hans låtar om ni kan, ni kommer då märka att hans stil (även redan 2003) var redan då innan världen var redo för honom.

I vilket fall så är det faktiskt just en låt från den första skivan, låten med titeln "Baby Stay" som faktiskt är orsaken som jag började lyssna på hans musik. Kommer ihåg att det var en tjej i Helsingborg som skicka låten till mig över msn, som tyckte jag skulle höra den - Blev fast direkt å bara några dagar senare (efter ett galet letande över hela internet) hade jag hela hans album och spelade sönder alla låtar om å om igen ;)

Kolla gärna in hans album å lyssna efter det dära galna i musiken... Det som gör att man fastnar direkt... Jag kan inte visa er, ni måste förstå själva ;)

Kolla även iTunes för mer av hans musik å framtida skivor.

ENJOY!

PS. Tomorrow I give yall part II....

;)

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se