9/13/2009

kontrollbehov

En ännu ej löst gåta som berör alla här i världen, är just detta. Varför vissa ger sig fan på att dom ska kunna kontrollera allt i deras liv? Medans andra ger sig ut i världen redo att möta överraskningar och människor dom ej känner... En annorlunda tanke är ju då egentligen frågan när någon ska berätta för dessa att det bara finns en sak här i världen vi faktiskt KAN kontrollera. Även om det ibland inträffar utan att vi vet exakt när så är det ändå upp till oss till slut. Bara varje individ i sig själv som kan bestämma sig för detta. Det enda vi kan kontrollera.

Vet ni vad det handlar om? Inte? hrm.. Vi låter det vara osagt tills vidare så får vi se...

Människor vill ofta ha kontrollen över deras liv, jag menar att känna att ngn högre makt eller ngt annat egentligen drar i trådarna det skrämmer vissa bortom rädslan i att ens finnas till. Men Sedan småsaker vill man gärna ska kännas som ens egen väg man tar. Saker man hittar, folk man möter. Allting i ens vardag man inte tänker på men som ändå alltid finns där.. Ni vet - Gå och jobba, käka mat, kolla tv och så vidare...

Allting vi gör utan att tänka på hur DET kontrollerar oss, inte tvärtom....

När jag nu tänker på detta har egentligen hela min förklaring tappat tråden för, vad jag från början skulle säga var den enda sak vi verkligen kunde kontrollera, håller nog på att falla över i den andra kategorin, vad som kontrollerar oss...

Därför ska jag avslöja hur jag tänkte, rikedomar, materiella ting, kärlek och liv... Saker som händer oss eller inte händer oss. Vi jobbar för att tjäna pengar - men inget är gratis.. Vi shoppar loss bara för att månaden efter få betala för det... Vi letar kärlek som om det vore meningen med livet, när själva meningen med livet egentligen är att just LEVA... Så vad var då min enda sak jag ville poientera som vår allas kontrollpunkt?

Sömnen. Det enda vi kan och inte kan är just sova. Det är gratis, det finns ingen baktanke, inget dumt i det som skadar oss senare i livet - sova är det enda vi gör utan att bry oss om kontrollbehovets makter.. För just sova, är vårt kontrollbehovs bästa vän...

Har jag rätt, eller är det verkligen något som också det, kontrollerar oss? I vilket fall vet jag iaf att sova är det enda här i livet som verkligen inträffar som något gott... Det är skönt att sova... Den saken är säker =)

Haha... Nog med mitt mumlande. Ska ha lite påtår på mitt te nu :P

PEACE!

Inga kommentarer:

 
Blogg listad på Bloggtoppen.se